Ik wil terug naar Trainersportaal | Checklist voor trainers
Uitgangspunten wedstrijdcaching
- Synergo wil spelers ontwikkelen;
- Succes is het ‘beter doen dan de vorige keer’;
- Succesbeleving van spelers is belangrijk omdat het een positieve invloed heeft op het plezier en de motivatie;
- Het resultaat op de korte termijn is minder belangrijk dan dat voor de lange termijn;
- Het resultaat van de wedstrijd is ondergeschikt aan de ontwikkeling;
- Winnen is het gevolg van beter worden.
Bovenstaande geldt vooral voor de jeugdploegen van Synergo. Bij de A-jeugd en/of een enkele jeugdploeg in een topcompetitie kan het resultaat van belang zijn. Voor de competitieploegen bij de senioren is resultaat belangrijk, vooral bij de selectieploegen.
Positief coachen
Spelers die positief gecoacht worden leren meer. In de visie van Synergo is het belangrijk dat spelers positief gestimuleerd worden. Het gaat niet om wat ze fout doen, maar om wat er gelukt is. FOUTEN MAKEN MAG!
Aandachtspunten bij het coachen
Voor de wedstrijd (kan ook op de laatste voorgaande training zijn)
- Hebben de spelers mee kunnen bepalen wat de aandachtspunten voor de wedstrijd zijn?
- Is het aantal aandachtspunten beperkt?
- Sluiten de aandachtspunten aan bij de thema’s waarmee je aan de slag bent?
- Zijn de aandachtspunten gericht op de inhoud van het korfbal?
- Heb je een ‘doel’ gesteld? (dat kun je regelmatig doen, maar hoeft niet elke wedstrijd).
Bijvoorbeeld: een x-aantal keer de bal onderscheppen, het afvangen van een schot, etc. Dat kan een individueel, vak en/of teamdoel zijn. In dit kader: laat de wisselspelers kijken of turven.
Tijdens de wedstrijd
Wil je hier meer over weten, kijk naar twee filmpjes (bron filmpjes: Anoek de Voogd) die gaan over de cirkels van aandacht (Eberspächer):
- Benoem je de aandachtspunten die gelukt zijn?
- Maak je de complimenten concreet (bijv. op de uitvoering van een specifieke taak)?
- Geef je complimenten (in woord en gebaar)?
- Geef je individuele complimenten?
In de rust
- Laat je de spelers zelf benoemen wat gelukt is?
- Laat je de spelers zelf benoemen wat lastig is? Wat niet gelukt is?
- Kun je ze helpen door de spelers ZELF de oplossing te laten geven (door vragen te stellen)?
- Benoem je eerst wat gelukt is, daarna wat nog beter kan?
- De wisselspelers als eerste aan laten geven wat GELUKT is.
- Check je (vooraf) gestelde doelen? (Eventueel nieuwe doelen stellen).
Na de wedstrijd
- Laat je de spelers zelf benoemen wat gelukt is?
- Laat je de spelers zelf benoemen wat lastig is? Wat niet gelukt is?
- Benoem je de vooruitgang (van de ploeg en het individu)?
- Maak je een verbinding naar de volgende training?
Noot: in het algemeen bespreek je alleen die punten waar je tijdens de training al aandacht hebt besteed. Spelers hebben dan een herkenningspunt.