Afspraken maken

Ik wil terug naar Trainersportaal | Checklist voor trainers


Bij Synergo willen we dat spelers betrokken zijn en medeverantwoordelijk worden voor hun eigen ontwikkeling (Synergo, dat zijn wij). Dat is niet vanzelfsprekend en zal in de loop van de korfbalcarrière ontwikkeld moeten worden. De trainer helpt de spelers door ze BETROKKEN te maken bij allerlei zaken. De trainer is degene die dat proces op gang brengt en in stand houdt.

Bekijk het eerste deel met Jan Niebeek (Bron filmpje: KNKV)

Zoals je in het filmpje kunt zien, is het belangrijk om met het HELE team afspraken te maken. De afspraken maak je in het begin van het seizoen. Neem hiervoor de tijd. Van duidelijke afspraken heb je het hele seizoen plezier. Als trainer en als speler.

In het kort

UITSPREKEN – AFSPREKEN – AANSPREKEN

Een voorbeeld hoe je spelers kunt betrekken bij het maken van afspraken.

Spelers schrijven allemaal één of meerdere punten op (geen overleg). Vervolgens worden de punten op een groot vel genoteerd. Waar nodig kunnen spelers en trainer een toelichting vragen (aan elkaar) op een punt. Vraag als trainer vooral door wat precies bedoeld wordt met een punt. Zeker als het gaat over omgangsvormen. Wat vindt een speler prettig, wat vindt hij vervelend of lastig om mee om te gaan.

KERNPUNT: de spelers brengen eerst zelf de punten aan.

  • Welke praktische afspraken wil je in elk geval maken?

Een checklist van praktische afspraken:

  1. Hoe laat ben je op de training?
  2. Wie zet het materiaal klaar?
  3. Hoe zorgen we er voor dat het materiaal ‘veilig’ wordt neergezet?
  4. Wie ruimt het materiaal op?
  5. Hoe laat zijn we aanwezig bij een wedstrijd (thuis en uit)?
  6. Wat zijn de afspraken m.b.t. de voorbereiding van de wedstrijd?
  7. Wanneer mag een speler zich afmelden voor een training?
  8. Welke regels zijn er m.b.t. afmelden voor een training en wedstrijd (KC-jeugd afspraken)?
  9. …………
  • Welke omgangsvormen spreek je met elkaar af?

Een checklist m.b.t. omgangsvormen

  1. Wat vind je belangrijk als speler hoe de trainer met jou om gaat?
  2. Wat vind je belangrijk hoe medespelers met jou omgaan?
  3. Hoe vind je (als speler) dat jij je moet gedragen tijdens de training?
  4. Hoe vind je (als speler) dat jij je moet gedragen tijdens de wedstrijd?
  5. Hoe vind je dat ouders zich moeten gedragen langs de lijn?
  6. Wat is sportief gedrag?
  7. Wat doe je om dat te laten zien?
  8. Wat verwacht je van de trainer hierbij?
  9. Hoe gaan we om met appgroepen en andere social media?
  10. ……………………..
  • Met welke korfbalinhoud gaan we aan de slag?

Je kunt met de spelers bespreken aan welke thema’s je gaat werken (zie korfbalthema’s).
Dat kan gaan over thema’s voor het team, maar ook voor spelers individueel.
Spelers kunnen zelf meestal heel goed benoemen wat lukt, wat lastig is.
De opzet van de training (zie opzet van de training) kun je ook met ze bespreken

Wie gaat de afspraken bewaken en wie gaat er aanspreken

Ook hier kun je spelers een verantwoordelijkheid geven. Daarmee ben jij als trainer niet meer alleen verantwoordelijk op het toezien van de gemaakte afspraken.

Het is verstandig om in de loop van het jaar nog eens met de spelers de gemaakte afspraken langs te lopen. Zijn ze goed, houden we ons er aan, wat moeten we aanpassen, etc.

In het kader van ‘positief coachen’ werkt het goed als je spelers complimenten geeft. Doe dat vooral ook als de groep, een speler zich houdt aan de gemaakte afspraken. 

Mocht een afspraak niet nagekomen worden, vraag dan eerst naar de reden. Vervolgens vraag je de betreffende speler om ZELF een oplossing kan geven om zich te kunnen houden aan de afspraak. Het werkt aak het beste als je dit één op één doet.

Communiceren van afspraken

Zorg ervoor dat alle spelers de afspraken op papier mee krijgen. Zeker bij de jeugd is het belangrijk dat ook de ouders geïnformeerd worden over de gemaakte afspraken.

In sommige gevallen kan het zijn dat een speler zich niet aan een (meestal praktische) afspraak kan houden. Laat dat ook aan iedereen weten. Denk bijvoorbeeld aan een speler die het begintijdstip van de training niet kan halen omdat zijn ouder hem niet op die tijd kan brengen.

Voorbeeldfunctie

Jij bent het voorbeeld!

Afspraken gelden niet alleen voor de spelers, maar zeker voor de trainer.

Zie ook