Wat je moet weten als je gaat fluiten

Als je bij Synergo een wedstrijd gaat fluiten, dan moet je een paar dingen weten. In dit artikel leggen we je de belangrijkste dingen uit aan de hand van een tijdlijn.

Als scheidsrechter ben je niet alleen verantwoordelijk voor een goed wedstrijdverloop, je zorgt ook dat hij op tijd begint én afloopt. Je mag eventueel een wedstrijd inkorten (alleen 2e helft) om het op tijd af te laten lopen.

Voorafgaand aan de speeldag

  • Je controleert in de KNKV-app of je als scheidsrechter bent toegewezen aan de wedstrijd. Indien nodig laat je dit aanpassen door de scheidsrechterscoördinator of op de wedstrijddag zelf door de coach of aanvoerder.
  • Heb je vragen over het fluiten of wil je begeleiding, benader de scheidsrechterscommissie of stel de vraag aan één van onze bondscheidsrechters.
  • Bij verhindering, probeer te ruilen of een andere scheidsrechter te vinden en geef dit door aan de scheidsrechterscoördinator.

15-30 minuten voor aanvang van de wedstrijd

  • Je bent op het veld aanwezig.
  • Je meldt je bij de mensen achter de bar en vraagt om een fluitje,  een stopwatch, een pen en een scoreboekje. Deze liggen in een duidelijk te onderscheiden doosje achter de bar.
  • Je ontvangt een kopje koffie/thee of water.
  • Je kleedt je om. Kleding heb je zelf meegenomen, in een afwijkende kleur.
  • Mocht er begeleiding zijn, dan heb je even kort een bespreking.
  • Je controleert (de staat van) het veld en kijkt even op het bord in de kantine voor speeltijden, wissels, balformaat, etc. voor het team dat je fluit.
  • Je bespreekt met de coaches en/of aanvoerders de spelers in het digitale wedstrijdformulier en eventuele bijzonderheden (tijd, weersomstandigheden, tijdig invoeren wissels).

10 minuten voor aanvang van de wedstrijd

  • Je zorgt er voor dat je klaar bent om de wedstrijd te fluiten. Je fluitje, je pen en je stopwatch doen het en je bent opgewarmd en fit.
  • Je zoekt eventueel een geschikte wedstrijdbal uit (let even op de maat).
  • Indien relevant bespreek je met de bediener van de tijd of deze stil gezet moet worden 1 minuut voor afloop.

3-5 minuten voor aanvang van de wedstrijd

  • Je fluit alvast in.
  • Je wenst de coaches en aanvoerders een goede wedstrijd. Je laat de aanvoerder kiezen welke kant ze starten en laat ze opstellen. Geef de coaches en aanvoerders een hand.

De wedstrijd begint

  • Je leidt de wedstrijd.

Rust

  • Op het veld is het gebruikelijk ongeveer 10 minuten rust aan te houden, in de zaal 5.
  • Je ontvangt in de kantine een kopje thee of water.
  • Eventueel korte feedback van een aanwezige begeleider.

De tweede helft begint

  • Je leidt de wedstrijd.

Na afloop

  • Je maakt contact met de spelers. Geef de ruimte om je te laten bedanken.
  • Spreek de coach en/of aanvoerder aan op het invoeren van de wissels.
  • Je controleert de wissels in het digitale wedstrijdformulier en voert de stand in en -indien relevant- de gegeven kaarten. Na controle verzend je het formulier.
  • Je ontvangt van de barmensen een kopje koffie, thee of water. Of iets anders als je nog niets gekregen hebt.
  • Eventueel bespreek je de wedstrijd met een aanwezige begeleider.
  • Je levert de stopwatch, fluit, scoreboekje en pen in bij de bar.

Zo! Nu weet je wat je moet doen om een fluitbeurt goed te kunnen volbrengen. We wensen je veel plezier met het begeleiden van de wedstrijd.