Bestuursupdate mei 2025

Met een enorme waslijst aan afgeronde taken, gebeurtenissen en te verwachte ontwikkelingen zit ik met een ‘writer’s block’. De laatste formele bestuursupdate is alweer veel te lang geleden. En bedenk dan maar eens een goed verhaal.
Laat ik jullie in ieder geval vertellen wat het bestuur de afgelopen periode heeft beziggehouden. Een impressie. Waarvan een deel jullie ongetwijfeld al heeft bereikt.
Positief nieuws
Er is een akkoord op het voorstel om zonneschermen te realiseren aan de buitenzijde van de kantine. De palen staan er al en de doeken zullen snel volgen. Na een lange periode van onderzoeken, meten en afstemming met de gemeente heeft de klimaatcommissie een concrete stap weten te bereiken naar de aanpak van het hitte probleem.
Daarnaast kijken we naar het plaatsen van isolerende folie op de panelen. Ook bleek uit de analyse die we hebben laten uitvoeren, dat er sprake is van een hitteprobleem in de keuken. Er is onvoldoende afvoer van hitte, met als gevolg vaker defecte apparatuur. De analyse is gedeeld met de gemeente. Het verzoek van hen is om ook hierover specifiek in gesprek te gaan. Wordt vervolgd dus.
Algemeen
De zoektocht naar het nieuwe bestuurslid is afgerond. We hebben een kandidaat die we bij de ledenvergadering voordragen. Het is Janna uit Synergo 3. Iemand met ervaring bij sportbonden en enthousiast om aan te sluiten. We zijn er blij mee en hopelijk zijn jullie het op de ledenvergadering daar mee eens.
Het bestuur heeft gewerkt aan een enquête over de toekomstvisie en de richting van de vereniging. Het verwerken van de resultaten pakken we met een aantal leden op om deze eerst te bespreken met de onderliggende commissies.
Het proces voor het wijzigen van de statuten loopt vertraging op door een fusie bij het notariskantoor, maar het is bijna afgerond.
Het korfbalnetwerk in de gemeente Utrecht is weer geactiveerd in samenwerking met Sport Regio Utrecht. Onderwerpen zoals opleiding, veiligheid en gebruik van accommodaties (zaalverdeling) staan op de agenda.
Het vrijwilligersfeest was op 31 mei. Het aantal aanmeldingen was groot en daar zijn we blij mee. De inzet van iedere vrijwilliger is ons een feestje waard en staat synoniem voor ‘Synergo, dat zijn wij’. Leden hebben ook kandidaten voor de Beker van Verdienste voorgedragen. De uitreiking hiervan vond met het feest plaats om zo een groter bereik dan met de ledenvergadering te hebben.
Korfbal
Met een gepaste trots op wat er afgelopen seizoenen gepresteerd is, nemen we afscheid van een aantal trainers. De zoektocht naar een nieuwe hoofdtrainer is intensief geweest, maar met succes! Ale Meijer, ook een oud speler van Synergo, is ondertussen gepresenteerd. Het bestuur heeft de KC senioren ondersteund in deze zoektocht en uiteraard vergt de voorbereiding op het komende seizoen de nodig aandacht.
Zo zijn de veranderingen als gevolg van competitie 2.0 in volle gang. De KC jeugd heeft hierbij de uitleg aan spelers en ouders opgepakt. Ook kijkt het bestuur mee naar de verdere bezetting van de KC jeugd voor het komende seizoen.
Met de extra aandacht die er is voor een veilig sportklimaat heeft de scheidsrechterscommissie het initiatief genomen om met andere commissies gezamenlijke normen en waarden te definiëren. Om dit uit te dragen en sociaal en veilig gedrag te stimuleren is er een spandoek gerealiseerd.
Financiën
De kantineomzet kruipt ieder jaar richting de BTW-grens. We hebben geen winstoogmerk en we willen het betaalbaar houden voor de leden. Als we echter te veel omzet hebben moeten we BTW afdragen en dat gaat om veel geld. We houden de financiële situatie scherp in de gaten.
Het bestuur werkt aan een begroting voor het komende jaar. We verwachten extra kosten voor de selectie en hebben ook extra geld uitgetrokken voor het jeugdkamp om het mogelijk te blijven maken. Gezien deze kosten verwachten we ook gedurende het seizoen scherper te moeten letten op financiële ontwikkelingen binnen de commissies. Al is dit ook afhankelijk van de ontwikkelingen op het gebied van de inkomsten (BSO, sponsoring). Hierover gaan we in gesprek.
Overige accommodatie
Het project rondom de buitenaccommodatie heeft vertraging opgelopen door personeelswisselingen en gebrek aan budget bij de gemeente. Het voetbalkunstgras heeft wel als beoogde bestemming korfbal. De uitwerking en realisatie laat nog op zich wachten. Gezien de staat van de huidige velden zetten we hier wel druk op. Zo zijn we ook bezig om de korfzones zo snel mogelijk laten te vervangen.
De nieuwe hal is eerder al in gebruik genomen. Daarmee worden beide hallen nu beheerd. Hierdoor ervaren we ook minder overlast. Door andere gebruikers ervaren we ook behoefte aan gebruik van de kantine. Dit kunnen we in het kader van de BTW-grens niet faciliteren. Met het in gebruik nemen van de oude voetbalkantine door een andere gebruiker wordt hier mogelijk in voorzien. Binnenkort zitten we met alle gebruikers aan tafel om af te stemmen over dergelijke zaken. Ook als het gaat om de ontwikkelingen op het sportcomplex zoals parkeren, opbergruimte en speelruimte.
Communicatie
Er is onderzoek gedaan naar het gebruik van WhatsApp voor communicatie binnen de vereniging. We gebruiken het nu en letten op hoe dit gaat. Waar nodig scherpen we het gebruik aan. Wil je ook deel uitmaken van deze community, laat het ons weten.
Vriendelijke groet, namens het bestuur,
Sander.
Bestuursupdates
- Bestuursupdate mei 2025 (6/1/2025)
- Bestuursupdate januari 2024 (1/29/2024)
- Bestuursupdate november 2023 (11/22/2023)