Wat je moet weten als je gaat fluiten

Wat je moet weten als je gaat fluiten

Als je bij Synergo een wedstrijd gaat fluiten, dan moet je een paar dingen weten. In dit artikel leggen we je de belangrijkste dingen uit aan de hand van een tijdlijn. Als scheidsrechter ben je niet alleen verantwoordelijk voor een goed wedstrijdverloop, je zorgt ook dat hij op tijd begint én afloopt. Je mag eventueel een wedstrijd inkorten (alleen 2e helft) om het op tijd af te laten lopen.

Voorafgaand aan de speeldag

  • Je zoekt op wat je spelersnummer is.
  • Je zoekt op wie de teams zijn die je gaat fluiten.

15-30 minuten voor aanvang van de wedstrijd

  • Je bent op het veld aanwezig.
  • Je meldt je bij de mensen achter de bar en vraagt om een fluitje,  een stopwatch, een pen en een scoreboekje. Deze liggen in een duidelijk te onderscheiden doosje achter de bar.
  • Je ontvangt een kopje koffie/thee of water.
  • Je kleedt je om. Kleding heb je zelf meegenomen.
  • Mocht er begeleiding zijn, dan heb je even kort een bespreking.
  • Je controleert (de staat van) het veld en kijkt even op het bord in de kantine voor speeltijden, wissels,  balformaat, etc. voor het team dat je fluit.
  • Je vraagt indien van toepassing om wedstrijdformulieren en kaarten van de teams.

10 minuten voor aanvang van de wedstrijd

  • Je doet eventueel een warming up.
  • Je controleert of je fluit, je pen en je stopwatch werken.
  • Je zoekt eventueel een geschikte wedstrijdbal uit (let even op de maat).

3-5 minuten voor aanvang van de wedstrijd

  • Je fluit alvast in en laat de teams zich opstellen voor de wedstrijd.
  • Geef de coaches en aanvoerders een hand.

De wedstrijd begint

  • Je leidt de wedstrijd.

Rust

  • Op het veld is het gebruikelijk ongeveer 10 minuten rust aan te houden, in de zaal 5.
  • Je ontvangt in de kantine een kopje thee of water.
  • Eventueel korte feedback van een aanwezige begeleider.

De tweede helft begint

  • Je leidt de wedstrijd.

Na afloop

  • Je controleert of het wedstrijdnummer, de tijd, de teams en de klasse gelijk zijn op het formulier van beide teams.
  • Je controleert de kaarten en de namen die op de wedstrijdformulieren staan.
  • Je controleert of een coach is ingevuld en of de aanvoerder een handtekening heeft gezet.
  • Je vult de stand en eventuele andere gegevens in.
  • Je vult je spelersnummer, je naam en de vereniging in en je ondertekent het formulier (alleen als aan alle bovenstaande voorwaarden is voldaan).
  • Je geeft het wedstrijdformulier van het thuisteam aan het uitspelende team en andersom.
  • Je ontvangt van de barmensen een kopje koffie, thee of water.
  • Je levert de stopwatch, fluit, scoreboekje en pen in bij de bar.

Zo! Nu weet je wat je moet doen om een fluitbeurt goed te kunnen volbrengen. We wensen je veel plezier met het begeleiden van de wedstrijd.