Synergo-clubhuis krijgt steeds meer vorm en invulling

Inrichting brainstorm-samenvoeging

Nu de bouw snel vordert, neemt de nieuwsgierigheid toe: Hoe gaat ons nieuwe clubhuis er straks uitzien? Welke sfeer gaat het hebben? Wat kan je er doen en wat kan je er kopen? Een team van clubgenoten is daar hard mee bezig.

Een korte update van de inrichtings- en exploitatiecommissie.

Inrichting

Naar aanleiding van de uitkomsten van de brainstormavond met leden over de inrichting van het clubhuis heeft een interieurontwerper meerdere interieurtekeningen gemaakt. Daar is uiteindelijk 1 tekening van gemaakt die is ingezet om leveranciers en producenten van meubels en andere interieuronderdelen te vragen om ideeën en offertes. Er zijn horeca-interieurzaken benaderd maar ook sociaal maatschappelijke initiatieven waar meubels gemaakt worden door gedetineerden of het Leger des Heils. Met de uitkomsten gaan we een voorstel maken voor de aanschaf van het interieur. Passend binnen onze begroting, want die is natuurlijk niet oneindig. Op 13 juni tijdens de JAV presenteren we de interieurtekening en vertellen meer over de stand van zaken.

Bar

De bar maakt onderdeel uit van het interieur en moet passen bij de stijl van het interieur. Ook daar zijn professionele tekeningen met afmetingen van gemaakt en we hebben diverse offertes opgevraagd. We overwegen nog of we de bar kant en klaar laten inbouwen door een horecaleveranciers of dat we zelf met hulp van meubelmakers en interieurbouwers aan de slag gaan.  Op die keuze zijn de kosten van grote invloed. De tekening presenteren we op de JAV.

Exploitatie

Naast het interieur is natuurlijk ook het aanbod in onze nieuwe kantine een belangrijke factor. Daarom hebben we gesprekken gevoerd met diverse leveranciers om te komen tot een goede en voordelige inkoop en een mooi assortiment. De voorkeur gaat uit naar een breder aanbod, waarbij ook meer aandacht is voor kwaliteit en gezondheid. In dat kader bekijken we onder andere welke mogelijkheden er zijn op het gebied van koffie en koffiespecialiteiten, bieren en speciaalbieren, gezondere alternatieven voor bijvoorbeeld frisdranken en snoep (naast het bestaande aanbod) , en het aanbod van maaltijden en lunchgerechten naast de tosti’s en de frituur. Een assortiment met voor elk wat wils en met meer service voor de leden.

Leverancier drank en food

We hebben een lijst aan producten op basis van het huidige assortiment voorgelegd aan een zestal leveranciers. We hebben gesprekken gevoerd en prijzen vergeleken en hebben een keuze gemaakt voor een nieuwe leverancier die qua service, prijs, bestel- en betaalgemak maar ook door persoonlijke betrokkenheid als beste naar voren kwam.

Inrichting Koffie drinkenKoffie

We willen goede koffie schenken in onze nieuwe kantine, naar wens van veel leden. Maar wat is dat  ‘goede’ koffie? Filterkoffie, verse bonenkoffie, apparaten met pistons en heuse barista’s… we hebben het allemaal onderzocht. Een heus panel van Synergo-leden is gaan proeven bij Douwe Egberts en er zijn meerdere offertes opgevraagd. Uiteindelijk is er een vergelijking gemaakt waarbij op prijs, doorloopsnelheid, bedieningsgemak, doorloopsnelheid van de koffie, schoonmaak en onderhoud is gelet. We brengen op korte termijn advies uit aan het bestuur over de koffie, waarbij onze insteek is om straks lekkere en goede koffie, espresso, cappuccino, latte macchiato en nog meer koffiespecialiteiten te kunnen aanbieden.

Bier

Ook op het gebied van bier is het nodige onderzoek gedaan. In eerste instantie zijn we vanuit kostenoverweging uitgegaan van flesjes bier. Na de poll op Facebook bleek er toch een grote voorkeur te zijn voor bier van de tap, naast speciaalbier op fles. We hebben de kosten en opbrengsten onderzocht en bierbrouwers gesproken. We willen graag zo onafhankelijk mogelijk opereren, zonder wurgcontracten en afnameverplichtingen en zonder vrijheid in welke merken we schenken. Het onderzoek is bijna afgerond en we leggen het dan ook voor aan het bestuur.

Begroting en omzetprognose

Een kantine inrichten kost geld, veel geld. We moeten daarin keuzes maken. Betalen we de taptechniek en de koelkasten zelf of sluiten we toch een contract af met een bierbrouwer of frisdrankleverancier die kan sponsoren? Goede koffie is lekker, maar levert dat ook in dezelfde verhouding meer omzet op? Een beetje professionele bonenmachine kost duizenden euro’s. Een tv-scherm in de kantine kost geld, maar levert ook omzet op als er een leuke sportwedstrijd te zien is…

Op die manier maken we afwegingen en presenteren we uiteindelijk een totaalplaatje aan het bestuur. Vandaar ook geven we adviezen met betrekking tot bier en koffie en nemen we nog geen definitieve besluiten. Want het gaat om het samenhangende geheel.

Verder

Uiteraard denken we ook na over de operationele kant van het clubhuis. Hoe gaan we het straks runnen, welke rollen zijn er in die zin, hoe gaan we die invullen en wat kunnen de leden (ook jij dus!) daarin betekenen? Want we kunnen alleen maar omzet draaien als we ook barvrijwilligers hebben en misschien ook vrijwilligers die af en toe een maaltijd willen bereiden voor in onze kantine.

Ledenvergadering

Tijdens de ledenvergadering op 13 juni hoor je meer over onze inspanningen en beantwoorden we graag al je vragen!

De inrichtings- en exploitatiecommissie.
Esther F, Rita, Wendy V, Huub en Sander Ha.

 

Zie ook